ترندهای طراحی دفتر کار در سال 2024

خرداد

/

۰۶

مدت زیادی نیست که از شروع سال جدید میلادی گذشته است، اما می‌توان گفت روند طراحی دفتر کار در سال 2024 تحت تأثیر سه عامل اصلی قرار خواهد گرفت: سازگاری با بازگشت به دفتر کار پس از همه گیری کرونا، اهمیت روزافزون رفاه در محیط کار، و تعهد به پایداری محیط زیستی. پس می‌توان گفت روند برای سال 2024 به این عوامل بستگی دارد: تغییرات در استفاده از میز اداری، استفاده از فضاهای مدولار برای حداکثر استفاده از فضا، داشتن فضاهایی مانند کافه‌، غذاخوری خصوصی و عناصر طراحی بایوفیلیک. با ما در این مقاله همراه باشید تا تاثیر این عوامل بر طراحی داخلی محیط کار را بررسی کنیم.

7 ترند برتر طراحی دفتر کار

1. بازگشت میز اداری

میزهای اداری برای کارکنانی که به دفتر کار بازمی‌گردند نیاز است. احتمالاً این روند با شتاب گرفتن بازگشت به دفتر کار ادامه می‌یابد. همه‌گیری کرونا منجر به تغییرات قابل‌توجهی در استفاده از میز اداری به دلیل رواج دورکاری شد. در حال حاضر این تغییر باعث ایجاد نیاز به جذاب‌تر و سازگارتر کردن فضای کار برای تشویق کارمندان به بازگشت به دفتر کار شده‌است.

2. فضاهای همکاری مدولار

فضاهای مدولار آن درجه از انعطاف پذیری را که نیاز است، ارائه می‌دهند. داشتن یک دفتر کار مدرن برای پرورش خلاقیت و کار گروهی ضروری است. داشتن این فضاهای سازگار، با مبلمان انعطاف پذیر و فناوری پیشرفته در دفتر کار، به طور فزاینده‌ای حیاتی شده‌اند.

یکی از جنبه‌های کلیدی این فضاها انعطاف پذیری آنها است. فضاهای مدولار به راحتی و متناسب با وظایف مختلف و اندازه تیم قابل تغییر هستند. این سازگاری با استفاده از میزهای متحرک، صندلی‌های مدولار و چیدمان‌های قابل تنظیم به دست می‌آید. هدف این است که به تیم‌ها توانایی شخصی‌سازی دفتر کار خود را با توجه به نیازهای خاص آنها ارائه دهیم.

3. پذیرایی به سبک کافه

در حالی که وجود دستگاه‌های چای و قهوه در دفتر کار چیز جدیدی نیست، ادغام فضای پذیرایی به سبک کافه‌ها در فضاهای اداری یک تغییر دیدگاه نسبت به محیط کار است. این تغییر فضای خودمانی را با عملکردهای سنتی در دفتر کار ادغام می‌کند. این تغییر نه تنها فضای کار را دلپذیرتر و دوستانه‌تر می‌کند، بلکه جلوه‌ای منحصر به فرد به آن می‌بخشد.

یکی از مزایای کلیدی این ویژگی، تبدیل دفتر کار از فضایی صرفاً بیزینسی به فضایی گرم و دوستانه است، که روحیه کارکنان را افزایش می‌دهد. دسترسی آسان به قهوه و نوشیدنی‌های باکیفیت یک راه ساده و در عین حال موثر برای ایجاد احساس ارزشمندی در کارمندان است، که باعث افزایش بهره‌وری و رضایت شغلی در آنها می‌شود.

4. ایجاد فضاهای غیررسمی

داشتن فضاهای غیررسمی در دفتر کار، مطابق با نیازهای مدرن، رواج پیدا کرده‌اند. این رویکرد فراتر از ملاحظات زیبایی شناختی است و بر عملکرد، راحتی و کارایی تمرکز دارد. این فضاها، مجموعه ای از مزایا را ارائه می‌دهند که متناسب با طبیعت پویای محیط‌های کاری امروزی است.

5. فضای غذاخوری خصوص

فضای غذاخوری باید به گونه‌ای طراحی شود که تعداد مشخصی از افراد را در خود جای دهد و محیطی خصوصی برای جلسات شام با مشتریان مهم باشد. فضاهای ناهار خوری خصوصی گاهی اوقات در دفتر کار مورد نیاز هستند، بنابراین طراحی آنها باید انعطاف‌پذیر باشد که بتوان آن را تغییر کاربری داد. تمرکز باید بر سهولت تغییر باشد و امکان تبدیل سریع از دفتر کار معمولی به یک فضای ناهار خوری زیبا را فراهم کند.

علاوه بر این، مبلمان در این فضا باید با در نظر گرفتن انعطاف پذیری و عملکرد آن انتخاب شود. استفاده از مبلمان چند منظوره نه تنها باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شود، بلکه زیبایی مدرن و ساده ای را به دفتر کار می‌آورد. این رویکرد نوآورانه در طراحی فضای کار نشان‌دهنده تمایل روزافزون به محیط‌های کاری است که نیازهای متنوعی، از وظایف حرفه‌ای گرفته تا مشارکت‌های اجتماعی را برآورده می‌کند.

6. عناصر طراحی بایوفیلیک

طراحی بایوفیلیک، مفهومی که با نیاز ذاتی ما برای ارتباط با طبیعت هماهنگ است، به سرعت در طراحی داخلی مدرن مورد توجه قرار گرفته‌است. این رویکرد صرفاً در مورد پیشرفت‌های زیبایی شناختی نیست، بلکه ریشه عمیقی در بهبود رفاه اجتماعی و محیط کار دارد. طراحی بایوفیلیک با ترکیب عناصری مانند گیاهان و نور طبیعی فضایی را ایجاد می‌کند که از سلامت جسمی و روانی کارمندان حمایت می‌کند. تحقیقات نشان داده‌است که این رویکرد در طراحی دفتر کار بهره‌وری کارکنان را تا 6 درصد، خلاقیت را تا 15 درصد و رفاه کلی را تا 40 درصد افزایش می‌دهد.

طراحی بایوفیلیک را می‌توان به شیوه‌های مختلفی اجرا کرد، از گیاهان گلدانی گرفته تا طراحی دیوار سبز. این رویکرد راهی برای ایجاد دفتر کار جذاب‌تر، سازنده‌تر و پایدارتر ارائه می‌دهد.

7. چیدمان‌های اداری ترکیبی

در سال 2024 شاهد طرح‌بندی‌های اداری هیبریدی هستیم که برای ترکیب دورکاری و داخل دفتر مناسب است، و به یک استاندارد در طراحی دفتر کار تبدیل شده‌است. 

چیدمان دفتر کار هیبریدی انواع مختلفی از فضاها را شامل می‌شود: فضاهای اجتماعی، فضای مشارکتی برای شیوه‌های مختلف کار گروهی و فضاهایی برای وظایف فردی و متمرکز. این طرح‌ها نشان‌دهنده درک این موضوع است که نحوه ارتباط کارمندان بسیار مهم است.واین طراحی با ترجیحات کارمندانی که علاقه‌مند به کار حضوری هستند همسو است.

علاوه بر این، داشتن فضاهایی برای فعالیت‌هایی که با سلامت جسم و ذهن کارمندان مرتبط است، بسیار اهمیت پیدا کرده‌است. هدف این رویکرد کل نگر در طراحی دفتر کار، افزایش بهره‌وری و رفاه است. این رویکرد طراحی می‌خواهد نیازهای نیروی کار را در یک محیط پویا و انعطاف پذیر برآورده کند.

×